lördag 6 februari 2010

Rucklet i vinterskrud

Så kom vi då äntligen iväg och efter en lång biltur var det dags att se om det gick att ta sig över till ön. Som tur var hade någon beställt plogning av den yttersta delen av parkeringen och det var vi glada för. Det hade blivit en hel del skottande bara för att kunna få till en parkeringsficka annars.

Sedan var det dags att dra på sig trälaggen och prova isen. Packningen fick följa med i en ryggsäck och på två pulkor som vi drog efter oss. Pulkorna fungerade hur bra som helst och jag funderade några gånger på om jag hade tappat den eftersom den inte kändes. Det var en konstig känsla att skida fram över isen och tänka på att sist man var på samma ställe så satt man i Rosalita och puttrade fram. Jag provade isen med ispiken med jämna intervaller och hittade ett gammalt pilkhål. Annars var det som att slå ispiken i ett betonggolv när den väl nått genom snön.





Tills slut nådde vi fram till vårt lilla ruckel och kunde pulsa fram i snön. Allt ser verkligen annorlunda ut med 50-70 cm snö. Väl inne kunde vi konstatera att det var minusgrader även där. Förhoppningsvis ska temperaturen snart vara uppe på en mer behaglig nivå.

3 kommentarer :

  1. KRUMELEJ sa...

    Åh, vad härligt det ser ut.
    Angående velour och strykning, så stryker jag minimalt på framsidan och lägger "krutet" på baksidan av fickan, eftersom den ändå inte kommer att synas. Jag ser även till att stryka i luggens riktning.

  2. Jo sa...

    Krumelej: Ja, det var verkligen helt galet fint!
    Tack för velourtipsen!

  3. Världen enligt J. sa...

    Härligt! Nu börjar ju stugabstinensen bli ganska svår...