torsdag 11 oktober 2007

Avlopp

Bygga avlopp är inget jag någonsin har gjort förr, som så mycket annat när det gäller den här renoveringen. Med en idé om hur det skulle kunna fungera åkte jag till den lokala VVS-firman för att handla material. Det tog lite tid innan vi båda trodde att vi förstod vad den andra menade, men till slut så var vi där. Med bilen full av rör, muffar, vinklar och allt vad det heter så lämnade jag butiken för att åka till stugan och lägga pussel. Det som blev över var bara att ta med tillbaka så skulle fakturan skrivas när vi visste vad som hade gått åt. Senare, när fakturan kom insåg jag att man alltid alltid alltid ska fråga vad saker kostar. Och att Rinkaby Rör kommer att få mina beställningar i framtiden.

När jag stod i gropen och började lägga ut bitarna insåg jag att det förmodligen finns standardmått för hur långt ut från den färdiga väggen som man låter avloppet sticka upp ur golvet. Tur att man hade laptopen med sig och ett 3G-modem. Ringde till Jo och frågade vad hon visste samtidigt som jag surfade runt på olika forum och till slut hittade vi något att gå efter.

Knutpunkt och anslutning för golvbrunn. Svårt att föreställa sig att man ska kunna stå och duscha här. Högra bilden visar avlopp för tvättmaskin. Golvet i denna sektion är högre än övriga badrummet. Anledningen till detta är att marken stiger under huset och att det var ett förråd här tidigare. Det nya badrummet blir alltså ett par kvadratmeter större än det gamla.














Avlopp för toalett och handfat. Toaletten är en Separett så det är endast urinen som tas om hand. Använder 75-rör då det i princip är BDT-vatten, 110 kändes omnödigt grovt. Till handfat går det 50-rör och till tvättmaskinen 75 som går över i 50-rör vid genomgång i bjälklag. Rören ska naturligtvis hängas upp med plåtband om nu någon förfasas över betongblocken. =)

0 kommentarer :