måndag 5 januari 2009

Tack till Tant Svamp!

Imorse kunde vi avnjuta en omelett med trattkantareller och till middag serverades Trattkantarellsoppa med rosmarinbröd. Anledningen till att vi kan lyxa med så mycket svamp, är att vi fick en hel bärpåse med trattisar av Tant Svamp när vi åkte in till fastlandet tillsammans med henne i fredags.
Tant Svamp är en sådan där tant som är ute hela dagarna och letar svamp och plockar sanslöst mycket. Vi har hittills inte sett en enda trattkantarell, men säger man det till Tant S ropar hon bara: " De finns överallt! Överallt finns de!
Vi kommer förmodligen inte att hitta några nästa år heller, men vi är glada att hon plockar så många att hon kan ge bort till oss. Hemplockad (eller tantplockad) svamp är lyx av bästa sort!

3 kommentarer :

  1. Lilla B sa...

    Hihi - själv är jag en sån där Tant Svamp :). Plockar som en galning och ger bort torkade trattisar i julklapp till dem jag vet uppskattar sånt.

    Tant Svamp. Jo jo.

  2. Jo sa...

    Lilla B: Åhå, hej Tant Svamp! :)
    Jag kommer med allra största sannolikhet bli en Tant Svamp när jag blir stor! ;)

    (Vi har redan en svamptork.. ;) )

  3. Lilla B sa...

    Svamptork har jag ingen. Däremot Nerikes Allehanda som får suga åt sig vätskan. Det går minst åt en halvårsprenumeration till detta höstäventyr. Och det belamrar golv och fönsterbänkar. Det ser för jäkligt ut.