måndag 7 september 2009

Rucklet får hängrännor

På något sätt trodde jag att 40 års avsaknad av takrännor skulle ha satt större spår än vad jag har sett efter att ha rivit upp hela sovrummet. Panel och syll verkar intakta men det det kan bli lite småfuktigt i krypgrunden efter kraftiga regn. Takrännor och dränering borde sätta stopp för detta. Dräneringen får vi vänta lite med, nu är det dags för takrännor.


Förra året fick jag en massa sköna prylar från min bror som skulle göra karriärsbyte och flytta utomlands. Han passade på att tömma garaget på prylar och helt plötsligt stod man där med lådor med fönsterblecksskruv, farmarskruv och massa annat skoj. Som en back med rännkrokar, ränngavlar, rännskarvar, rörvinklar och rörsvep. Hur bra som helst. Efter att ha kompletterat med stuprör och hängrännor skred jag till verket.


Började med att sätta de två yttersta rännkrokarna för att sedan slå ett snöre mellan dessa och hyfsat enkelt få resten av krokarna på plats. Elva krokar senare var det bara att få dit hängrännorna och börja fundera på var regntunnan skulle placeras.


En regntunna på 200 liter införskaffades och grävdes ner ca 40 cm. Mellan stuprör och tunna finns en lövrens, tanken är att vattnet hamnar i tunnan och skräpet utanför. Nu återstår bara att fixa med överfyllnadsskydd i form av en slang som leder bort vatten från tunnan när den är full. Funderar även på att sätta dit ytterligare en tunna och seriekoppla dessa och kunna få tillgång till 400 liter vatten.

0 kommentarer :