tisdag 26 februari 2008

Förodlat

Jahapp, då jag stampat in i ett nytt område med goda utsikter för att hamna i våldshobbyfacket.. (Nej, våldshobby är inte samma sak som våldsam hobby, utan snarare att man utövar hobbyn med största intresse och engagemang. Man skulle kunna beskriva det som att man äter och sover sin hobby.)

Jag har nämligen börjat plantera årets små plantor. Än så länge har jag hunnit med att förodla basilika, lavendel, rosmarin och årets nyhet i trädgården; Fjäderstjärnvinda. (Bild fr Nelson)

Jag har föga erfarenhet av plantering om man bortser från att jag sådde gräs på små brickor till påsken när jag var liten. Detta betyder att jag förmodligen kommer att terrorisera Mor P, som är en hejare på det där med blommor och grönt, med otaliga korkade frågor. Igår blev det två samtal och jag fick lära mig att man minsann ska retardera fröna. Där ser man. Med andra ord ska man kyla ner fröna innan/i början av kultiveringen. Till Joflopps stora glädje finns det nu krukor i kylskåpet, fröpåsar i frysen och ett minidrivhus i arbetsrummet.

Nu återstår det att se om det kommer upp nåt grönt överhuvudtaget. Annars har jag hört att handelsträdgården på väg ut till huset ska ha fina plantor..



0 kommentarer :