söndag 31 januari 2010

Svampbok från förr




När vi köpte stugan anade vi att det kunde finnas en del svamp ute på ön. Inte för att vi är vana svampplockare som med decenniers erfarenhet vet var svampen finns, utan för att det satt flera svampaffischer uppsatta på dörrar och väggar när vi klev in i stugan.

Igår när vi var på loppis passade jag på att kika bland böckerna. Jag är svag för vad jag anser är snygga faktaböcker från 50- och 60-talet och ibland hittar man roliga fynd. Den här gången en svampbok från 1951 i pocketformat men med hårda pärmar. Svampar till husbehov är titeln och framsidan pryds av en stolt fjällskivling tillsammans med en kantarell.

Vad som är lite roligt, men även skrämmande med svampböcker är att när de publiceras så är det den tidens sanning om svampar som står i böckerna. 1951 ansåg författaren Einar Ingelström, växtpatolog vid Statens Växtskyddsanstalt att den vanliga flugsvampen är en god matsvamp. Dock behöver man avlägsna hatthinnan och förvälla den innan. Själv tror jag att jag hoppar över den svampen även i fortsättningen.

Ett annat exempel är när man i boken läser om biskopsmössan, en ätlig murkla med säreget utseende. Här står det inget om att det finns en dubbelgångare, falsk biskopsmössa som är dödligt giftig.

I dagens svampböcker står inget om att flugsvamp går att äta och det varnas för den lömska biskopsmössan. Men man undrar ju vad det kommer att stå i svampböckerna som kommer ut om 20-30 år. Vilka svampar slukar vi idag utan att veta att det finns dubbelgångare som inte är lika snälla mot våra organ? Den som lever får se...


0 kommentarer :