fredag 28 november 2008

Dimensionering av bjälklag

Jag tänkte dela med mig av lite tips när det gäller att regla upp eller dimensionera ett träbjälklag. Innan jag reglade upp golvet i badrummet försökte jag hitta bra information om hur man egentligen ska dimensionera sina bärlinor och golvbjälkar. Det visade sig inte vara helt lätt och det jag fick utgå från var en dimensioneringstabell eller spännviddstabell som har sitt ursprung från Norsk Byggforskning. En gång i tiden fanns den med i Dag Thorstensens bok Bygg altaner, trappor & uteplatser men i min utgåva är tabellen borta. Jag har tagit mig friheten att återskapa tabellen och lägga till ett par förtydliganden och ett exempel. Ladda ner spännviddstabellen här.

Eftersom denna tabell egentligen är till för altaner och trädäck är det bra att leta efter mer information. Träguiden har samlat mycket bra information och har en del tabeller och beräkningsexempel. För att komma åt informationen kan du behöva registrera dig, vilket är kostnadsfritt. Följande tabeller kan vara bra att titta på.


Vill man läsa lite mer avancerat om beräkningsexempel för bl.a. avväxling är följande länkar värda ett besök.

0 kommentarer :