torsdag 27 november 2008

Egenburen gas värmer två gånger

Vi har pratat en hel del om att skaffa en gasolkamin för att lite snabbare få upp värmen när vi kommer ut. I veckan hade Silvan här i stan en kvällskampanj och vi plockade med oss en gasolkamin på 4,2 kW ett par hundralappar billigare än vanligt. På Blocket lyckades vi hitta en tom gasolflaska för en rimlig peng och tips om var man kan köpa billig gasol. 500 spänn fattigare och en hyfsat stor (om än tom) gasolflaska rikare beger vi oss till gasnissarna för att byta till oss en full flaska. Den nya flaskan visar sig sakna handtag då de med handtag tydligen var slut. Spelar roll, bara man får gas att värma med i kaminen - in med flaskan i bilen.

Den kändes nästan lite lätt och jag tänkte att det ska väl inte vara något problem att bära den från båten, upp över en bergig stig innan vi når stugan. På något magiskt vis var flaskan aptung när jag skulle ta den från bilen och upp till lägenheten. Aja, den borde väl väga runt 25 kg så det är väl bara att ta i lite. Kånkar och sliter. Jo frågar om jag verkligen kan ta den uppför bergsknallen till stugan och jag menar att det är iiiiiinga som helst problem. Kommer att gå huuuur bra som helst. Jajamän!

Gick precis in på AGA:s hemsida och läser där att en full P19 (stålflaska med 19 kg gasol) väger 40 kg. Sa jag att vårt exemplar helt saknar handtag?

4 kommentarer :

  1. lisa sa...

    Läge att investera i en säckkärra? :)

  2. Joflopp sa...

    Kommer man bara över bergsknallen så står det en skottkärra och väntar. :) Tyvärr kan ingen kärra ta sig fram på bergsstigen.

  3. Kollobarnet sa...

    oj oj oj det var inte dåligt. Kan förstå att den värmde redan innan inkoppling :-)
    Var ni nöjda med kaminen?

  4. Joflopp sa...

    Om allt vill sig väl kan vi svara på frågan om 24h. =) Då har vi förhoppningsvis baxat dit både kamin och gasol OCH har vatten i kranen. Hoppas inte Murphy hör mig nu bara...