lördag 29 november 2008

Vintervatten - till slut

Efter förra helgens antiklimax var det idag dags att se om det skulle gå bättre med backventil. Till en början hände absolut ingenting, mer än att pumpen väsnades. Vi kontrollerade kopplingar, fyllde sugslang och provade igen. Ingen skillnad. Ringde bror T som installerat en pump tidigare i sommar. Fick tipset att fylla pumpen med vatten flera gånger och inte ge upp. Efter två, tre påfyllningar började det hända saker och till slut fungerade det precis så som jag hade hoppats. Nu har vi äntligen varmvatten från beredaren och vattnet kommer från kranen istället för att sölas med i dunkar.

Kopplingarna med de två kulventilerna. Den nedre är till för att stänga av ordinarie vattenledning och den högra öppnar och stänger vintervattnet.



Pumpen i all sin prakt. 795 spänn på Jula och jag tror jag har listat ut vad som skiljer denna från de dyrare varianterna. För jag hoppas att en pump för 2000 inte låter riktigt lika illa som den här. Men den gör jobbet i alla fall.



I brist på bättre tunna fick vi slakta en 25 liters dunk för att få ner sugslangen. Längre fram blir det en snyggare lösning med en större tunna. Kanske en isolerad tunna på 100-150 liter?

1 kommentarer :

  1. lisa sa...

    OM ni vill får ni hemskt gärna skriva lite om era vattenjobb på koloniliv.se ! Det är bara att registrera sig som användare, så ser jag till att det ni skrivit frontas på första sidan! Vi är på jakt efter lite fler stug-inriktade skribenter, som det är idag har vi lite väl mycket övervikt på odlings-sidan...