tisdag 13 maj 2008

Glasfiber, gips och magneter

Dags att rapportera från gropen. Gropen börjar i och för sig mer och mer se ut som ett rum och mindre som den grop man stod och frös i i höstas. När jag tycker att det inte hänt så mycket i badrummet händer det att jag tar fram mobilen och tittar på bilderna när det inte fanns något alls. Skönt att se att det faktiskt händer saker.

Jag häftade upp vindpapp redan förra helgen. Byggmax har nyligen öppnat i närheten och där hittade vi både vindpapp och en ny dörr till badrummet.


Igår var det dags att börja isolera. Drog på mig overall och andningsskydd och satte igång. Första remsan blev kanske inte perfekt, men övning ger fördighet. Eftersom jag har reglat cc 45 får jag skära varenda bit isolering. Dammar gör det med 0ch det blev snabbt vamt innanför overallen.



Nu är den första väggen isolerad och det är dags att sätta gips. Här ska det inte vara någon el så det är bara att smacka upp skivorna. Var lite fundersam över hur bra kant man får till när man knäcker skivorna, men det blev bra trots billig gips från Bauhaus och ingen förkunskap. Var bara att mäta, skära till och knäcka. Gick nästan lite för bra, även sneda vinklar var lätta att få till. Gipsen monteras med vanlig skruvdragare och no-name-skruv från Bauhaus.



I väggen intill installerar jag en apparatdosa för tvättmaskinen. 120 cm från färdigt golv ska den visst sitta. Lär vara den första elprylen i den här kåken som följer någon som helst standard.



Köpte "Hole finder" på Biltema för ett tag sedan. Avsevärt billigare än originalet men ska väl kunna klara av jobbet den med.

1) Peta i dosdelen i dosan.


2) Sätt an gipsskivan och strunta i att du
inte har en aning om var apparatdosan är.


3) För målsökaren över skivan tills magneterna gör sitt.
Ta sedan fram dosfräsen och hoppas att Biltemas grejer fungerar...

Det visade sig att man kan ha roligt för de hindralappar
som man sparar på att köpa Biltemas budgetvariant. =)



Resultatet: Ett snyggt hål precis framför dosan.
Bara att skruva fast gipsskivan.

0 kommentarer :