onsdag 14 maj 2008

Mera leksaker

Det blir en del inköp på verktygskontot när man har bott i lägenhet hela sitt liv och sedan blir med renoveringsobjekt. Inte för att jag klagar, verktyg är nytta och nöje i en härlig symbios.

Åkte till den lokala handlaren och klämde lite på olika sågar. Funderade först på DeWalts sänksåg som de har börjat tillverka efter att Festools patent löpte ut. Lockande, men även om det gavs rabatt var den lite väl dyr med tanke på att jag främst behöver den för att kapa golvspån.

Tillbaka till de vanliga cirkelsågarna och frågade om hur det var med styrskena till Bosch. Det som lokade med DeWalt var främst dess styrskenor. Nu visade det sig att handlaren kunde få hem skenorna om någon vecka men sågen kunde jag få med mig på en gång. Eftersom blåbyxorna var på blev det automatiskt på faktura och sågen bars ut ur butiken utan att jag behövt betala något, legitimera mig eller ens sätta en kråka någonstans. Lika förundrad varje gång detta händer då jag är van vid en mentalitet från "storstaden" där ingen litar på någon. Med viss rätt i och för sig...

En Bosch GKS55 som glatt gjorde fina snitt i det 22 millimeter tjocka golvspånet.



0 kommentarer :