torsdag 23 april 2009

Hjälp för bostadslösa solitärbin

Så sitter man där vid datorn och läser av någon konstig anledning om vildbin. Vildbin visar sig vara humlor och så kallade solitära bin. De enda bin som lever i samhällen är tydligen tambin som biodlare håller sig med. Eftersom jag är löjligt förtjust i humlor och inte har något emot bin läste jag vidare och lärde mig bland annat att många av våra humlearter och biarter är rödlistade. En så enkel sak som att man inom jordbruket slår slåttervallen innan klövern hinner blomma klart och till slut sätta frö har gjort att mängder med humle- och biarter har trängts undan.

Men man kan hjälpa de små stackarna. Genom att göra iordning boplatser till dem lockar man dem till sin trädgård samtidigt som man ger dem möjlighet att bli fler. Enklaste varianten är att borra ett antal hål i en vedklabbe och lägga någorlunda skyddat. Man kan också ta buntar med bambu som då fungerar som små rör.

Olika bin vill ha olika stora hål. Här är en sammanställning över några vedlevande biarter.

Citronbin: 3-6 mm
Ullbin: 8-12 mm
Väggbin: 6-10 mm
Blomsovarbin: 4-11 mm
Murarbin: 5-12 mm
Murabin: 5-10 mm
Bladskärarbin: 8-13 mm
Pälsbin: 8-12 mm
Mindre träbin: 5-10 mm

Med 5, 8 och 10 mm borr borde man kunna gå de flesta till viljes.

Humlor verkar trivas bäst i gamla musbon. Det förklarar varför man kan se dem leta sig in under panelen på stugan inser jag nu. Enkla humlebo kan man göra genom att gräva ner en upp och nedvänd terrakottakruka så att den sticker upp lite över marken. Vi får se om jag hinner borra några hål till helgen.


0 kommentarer :