söndag 12 april 2009

Kryddorna i landet

Kryddorna i förra årets kryddland verkar ha klarat sig bra. Rosmarinen klarade sig även detta år och även ICA-rosmarinen i kruka lyckades övervintra. Det sägs ju att ICA-kryddorna man köper inte ska gå att plantera, så det verkar som om det är en god idé att inte prata med sina växter. Iallafall inte om man inte vill att de ska få reda på att de är uppdrivna bara för att konsumeras direkt och inte för att planteras ut.

Än så länge har jag planterat ut persilja, rosmarin och mynta. Allihop övervintrar och klarar sig utmärkt utomhus. Basilika brukar också frodas rejält om man planterar den i en större kruka. Inga plantskole-örter för
min del alltså!
För övrigt hade även oreganon, lavendeln, gräslöken och timjan övervintrat. Kryddlandet ska dock arrangeras om eftersom myntan och oreganon tog väldigt myckt plats förra året. Det får de gärna göra eftersom delockar till sig enorma mängder fjärilar, men jag får flytta de andra kryddorna, så att även de får plats att breda ut sig på.

1 kommentarer :

  1. lisa sa...

    kul att det funkar med ICA-kryddorna! Då har jag inte sparat min citronmeliss på fönsterbrädan förgäves hela vintern...