tisdag 14 april 2009

Tätskiktsgucka

Det går så sakteliga framåt i vårt badrum. Efter att ha satt upp sista isoleringen och pärlsponten i taket var det dags att ge sig på tätskiktet. Vi köpte AquaStop för ett bra tag sedan, när jag fortfarande trodde att projektet skulle ta runt två veckor. Det var hösten 2007... Jag var lite orolig att den skulle vara förstörd och den såg inte så rolig ut när jag lyfte på locket. Den var helt skiktad och en pinne att röra runt med hjälpte inte mycket. Tog då fram blandaren för att se om det gick att få fason på det hela, och se, det gjorde det.
I alla hörn och vinklar behöver man sätta speciella band och hörnbitar. Även dessa köptes in under 2007/2008, men har man en stor stuga har man plats för ett litet lager. Jag smetade på en massa tätskiktsgucka med pensel innan jag provade att sätta dit en hörnbit. Började i den delen av badrummet som inte kommer att utsättas för vatten. Kändes dumt att börja i själva duschhörnan innan man testat lite.
När hörnbiten väl var på plats och täckt med smet var det bara att fortsätta i väggvinkeln. På med gucka, kleta dit bandet och sedan på med mera gucka. Gick hyfsat smidigt även om man fick vara där och pressa bort luftfickor med händerna. Efteråt, när jag satt och försökte dra tokad gummimassa från fingrarna, insåg jag att man kanske borde ha haft handskar på sig.
När väl hörnen var klara gick det fort att rolla upp första lagret med tätskikt. Det ska på ytterligare några lager men mer hann jag inte med eftersom påskledigheten var på slutspurtsrakan och det var dags att fara tillbaka till storstan. Vi får fortsätta nästa helg. Med lite tur hinner vi börja sätta lite kakel också.

Som en del kanske har märkt är det en del som skiljer sig från standarden när det gäller detta badrum. Exempelvis ser det ut att vara kartonggips som är monterat. Det är det också. Vi skyller på att gipset inhandlades innan de nya plattorna fanns i handeln. Japp, gipsen inhandlades även den 2007. Sedan har jag valt att spackla gipsskarvar och skruvskallar trots att det inte behövs. Jag gjorde det ändå, för att det var kul. :)

1 kommentarer :

  1. Mia299 sa...

    Åh, det ser jättekul ut att hålla på och fixa och greja och det ser ut att bli riktigt fint! Hoppas ni hinner kakla lite nu till helgen.