fredag 9 oktober 2009

Det pirrar gôtt i... handen.

Idag har den sista biten golv i badrummet fogats och hela badrummet är nu färdigfogat. Det låter som att det är ett väldigt stort badrum, men det är det inte. Det tar bara lite tid när man bara har helgerna på sig och tusen andra saker som ska göras samtidigt. Som laga sovrum till exempel.

Eftersom sovrummet fortfarande inte har vare sig takisolering eller väggisolering blir den delen av stugan ganska utkyld. Jag har stängt till för att inte elda för kråkorna men det blir så kyligt om nätterna att kylen inte riktigt tycker att det är kul. Kompressorn verkar tjura om det blir kallare än 10 grader, vilket får till följd att det kan bli lite drygt 10 grader inne i kylen. För att lösa det har jag dragit fram spisen och satt ner ett litet konvektorelement mellan vägg och spis. Precis intill spisen står kyl och frys och tanken är att elementet ska hålla området kring kompressorerna över 10 grader.

Det hela verkar funka och när jag skulle ställa om termostatvredet på elementet lutade jag mig över spisen och höll mig i diskbänken. Jag kommer då åt spisens baksida och känner hur det pirrar till i diskbänkshanden. Rycker till och gör om samma sak igen. Pirrar igen. Lite så där obehagligt pirr, inte som när man får en statisk urladdning.

Plockar fram multimetern och mäter lite drygt 100 volt mellan diskbänk och chassit på spisen. Inte undra på att det pirrade. Efter lite mätningar och felsökande kommer jag fram till att diskbänken blir jordad via varmvattenberedaren och uttagets jordbleck. Nästa upptäckt är att det inte är någon skyddsjord framdragen till det jordade uttaget som varmvattenberedaren nyss var kopplad till. Det är riktigt illa och den som gjorde den installationen borde släpas ut på byns torg och pryglas. Jag måste fråga grannarna om det var förra ägaren som gjorde den delen av stugan själv. I så fall blir det till att få all el omdragen hyfsat snart.

Det hela slutar med att jag hittar flera jordade uttag som inte har någon skyddsjord framdragen. Nu sitter varmvattenberedaren i ett uttag som verkligen är jordat och det pirrar inte längre i fingrarna när man rör spis och diskbänk samtidigt.

1 kommentarer :

  1. Mor P sa...

    Uj! Kunde gått illa.....