söndag 4 oktober 2009

Hej Murphy!

Knappt två timmar efter att jag lämnat av Jo på parkeringen och sett henne åka tillbaka till lägenheten med bilen hälsar Murphy på. Jag ska alltså tillbringa en vecka ute i stugan med att jobba lite medans Jo är 32 mil bort. Då upptäcker jag något som inte ens myrutrotaren från Antecimex såg. Ena golvbjälkens undersida är helt porös och faller sönder när jag slår på den. Det är ingen fuktskada utan verkar vara resultatet av att hästmyrorna hade bo i det golvfack som regeln gränsade till.


I skriande behov av ny golvregel och ingen möjlighet att ta sig in till stan för att köpa virke. Surt... Men istället för att förbanna mörkret kikade jag närmare på regeln och såg då att det bara var ungefär halva regeln som var angripen. Med hopp om att hitta 2,5 meter 45x145 lyfte jag på presenningen till mina virkesgömmor men tyvärr fanns det bara den dimensionen i tryckt virke. Har läst att man ska undvika tryckt virke i bjälklag eftersom det kan börja lukta så den fick ligga kvar. Lyckades hitta 2,5 meter 45x95 och 4,6 meter 45x70. Eftersom halva originalregeln går att återanvända kan jag såga ur den och 95-regeln för att sedan lägga 70-regeln under och med skruv och PU-lim göra en primitiv limträbalk. Det får bli ett projekt för morgondagen när det är ljust igen och kanske har slutat att regna.

0 kommentarer :