tisdag 13 oktober 2009

Isolering och gips

Dags för en liten upppdatering om sovrumsrenoveringen. Nu när det är kallare ute blir det duktigt utkylt när rummet helt saknar isolering. Jag började med att trycka dit takisoleringen mellan takstolarna och låta den vila på glespanelen. Gick smidigare än väntat och det tog inte mer än 20 minuter innan taket var färdigt.
Sedan var det dags att skruva upp takgipsen. Gipsen skruvades mot glespanel som spikats upp mot takstolarna. Finns klart bekvämare arbetsställningar än att stå med en skruvdragare över huvudet och skruva fast ett tak. Å andra sidan är det bara 2,10 i takhöjd så jag slapp att klättra upp och ner på en trappstege.

Medan jag lyfte upp skivorna satte Jo stöttan på plats. Stöttan har vi köpt på Jula för ett par hundralappar och den underlättade verkligen arbetet. När den satt på plats var det bara att släppa plattan och börja skruva. Det hela flöt på bra men tyvärr visade det sig att vi köpt en ynka platta för lite.

Originalväggarna är endast 70 mm tjocka och har "reglar" som sitter väldigt tätt men ändå på fel avstånd för vår väggips. Vi fattade snart beslutet att tilläggsisolera väggarna och montera väggipsen liggande. 45x45 reglar spikades upp och mer isolering sattes på plats.

Väggipsen är överbliven gips sedan badrumsbygget. Jag tänkte lite galet och vi köpte dubbelt så mycket som vi faktiskt behövde. Oavsett är det skönt att bara gå och hämta gipsplattor istället för att släpa ut nya från fastlandet. Gipsen monteras här liggande med förskjutna skarvar.

1 kommentarer :

  1. Mor P sa...

    Oj, vad du jobbar. Jag blir trött av att bara läsa om allt du gjort.